Niniejszy blog w żaden sposób nie wyraża stanowiska jakiejkolwiek instytucji, partii, organizacji, a jedynie osobiste przemyślenia i poglądy autora. Nie jest też żadnym "oficjalnym blogiem", zrobiłem go po to by się dzielić z Wami wszystkim, co mnie interesuje. Życzę wszystkim miłego czytania!

środa, 27 października 2010

"Dom Ciszy" Orhana Pamuka

Dawno nie było tutaj żadnego wpisu, więc warto znów  dodać coś nowego. Nie, nie zapomniałem o blogu, ale czasami nie dzieje się u mnie nic wartego uwagi, albo po prostu brakuje natchnienia. Zresztą milczenie jest złotem, wiec lepiej napisać coś raz na jakiś czas, a sensownie.


Muszę przyznać, że nieco rozczarowałem się przeczytaną ostatnio książką Orhana Pamuka "Dom Ciszy". W porządku, jest to ceniony autor a na dodatek noblista, lecz powieść zbytnio mnie nie wciągnęła, raczej znużyła. Historia kilku dni z życia tureckiej rodziny składająca się głownie z monologów wewnętrznych i wspomnień bohaterów nie obfituje w wielkie zwroty akcji ani interesujące dialogi. Lepsze są jedynie rozdziały poświęcone  seniorce rodu - Fatmie i karłowi Recepowi. Zaciekawić może  również tło społeczno - polityczne (przemiany obyczajowe w Turcji, walka komunistów i konserwatystów, konflikt między islamem a kemalizmem). 
Zupełnie blado wypadają w moich oczach młodzi bohaterowie, przez pół powieści ścigający się samochodami i wdający w częste bójki spowodowane poglądami. Pewnej nowości dodaje tylko umiejscowienie akcji w Turcji, bo takie same problemy ma przecież młodzież na całym świecie. Zatem książkę polecam tylko zdeklarowanym turkofilom albo  miłośnikom twórczości  Pamuka. Wiem, jest w internecie pełno entuzjastycznych, pozytywnych recenzji, lecz z całym szacunkiem dla ich autorów moje wrażenia po lekturze są co najwyżej średnie. Może zmienię zdanie po przeczytaniu słynnego "Śniegu?"




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz